Do nauczycieli

Przygody kota Midora w krainie muzyki

Nuty są zapisem muzyki

To oczywiste stwierdzenie stało się dla mnie inspiracją, by naukę czytania nut rozpocząć od dźwięków. Jak? Zapraszam do lektury.

Dzieci rozpoczynające naukę gry nie mają przygotowanego tzw. aparatu wykonawczego. Stąd pomysł na maskotkę – bohatera książki. Zachęcam do grania przykładów nutowych łapką kota Midora. Szczególnie tych, które obejmują całą pięciolinię. Miniatury w obrębie pięciu dźwięków dzieci mogą grać z wykorzystaniem aplikatury dostępnej im na danym etapie nauki. Pominęłam palcowanie, gdyż każdy nauczyciel podpowie właściwe. Podobnie - świadomie nie podałam oznaczeń dynamicznych i agogicznych. Zachęcam do wpisywania przez dzieci ich własnych propozycji. Bądźmy na nie otwarci.

Polecenia dla dziecka zawarte w tekście wymagają zaangażowania nauczyciela - książka nie jest samouczkiem. Wierzę, że różne zadania i ćwiczenia pomogą dzieciom w zauważaniu nie tylko wysokości dźwięków.

Zachęcam do improwizacji: grania we wnętrzu fortepianu, stukania itp. niekonwencjonalnych działań. Chciałabym, aby strona przeznaczona do malowania muzyki stała się inspiracją do osobistego spotkania ucznia z instrumentem a wszystko, co z tego wyniknie - zabawą. Można zachęcić dziecko do układania na klawiszach kredek w różnych kolorach odpowiadających rejestrom fortepianu według jego własnego wyboru. Dzieci lubią prace plastyczne i chętnie malują plamy, kropki czy linie odzwierciedlające wymyślone przez nie zdarzenia muzyczne. Zachęcam również do zabaw dźwiękami: dużo – mało, głośno - cicho itp. oraz zagadek słuchowych wymyślanych przez ucznia i nauczyciela
i zadawanych sobie nawzajem.

Do kilku miniatur załączam akompaniamenty. Proszę jednak pamiętać, że dyscyplina rytmiczna podczas gry z akompaniamentem na wstępnym etapie nauki może być dla niektórych dzieci nieosiągalna i żmudne ćwiczenie tylko je zniechęci. Niech grają tyle, ile zdołają.

Podczas pisania książki przedstawiałam swoim uczniom kolejne fragmenty tekstu i przykłady muzyczne. Spotkania z Midorem były oczekiwanym i lubianym przez dzieci przerywnikiem podczas lekcji. Przy okazji wiele się nauczyły. Tego samego życzę wszystkim użytkownikom niniejszej publikacji.

Anna Dramowicz

Poradnik metodyczny do książki „Przygody kota Midora”

Poradnik metodyczny do książki „Przygody kota Midora w krainie muzyki” powstał na początku 2017 roku, aby umożliwić nauczycielom efektywne korzystanie z książki oraz przekazywanie wiedzy dzieciom.
Kliknij poniższy przycisk – pobierz za darmo i przeczytaj!